MEDITATIE & MINDFULNESS

We willen zo graag onze doelen bereiken, streven naar meer en beter. Mindfulness is juist het tegenovergestelde. Het is geen doel op zich maar een middel. Het is juist een vorm van niet streven en alles laten zijn.

Grondlegger van de mindfulness is psychiater Jon Kabat-Zinn. Hij schreef het boek ‘Waar je ook gaat, daar ben jij’. Hierin vind je allerlei meditatieve oefeningen om meer in het ‘hier en nu’ te zijn. Overal waar je gaat ben je fysiek aanwezig. Of je nu in de trein zit, in een rij staat te wachten, of hardloopt. Maar waar is ondertussen je geest? Doe jij dingen met aandacht, of dwalen je gedachten af naar een vervelend gesprek dat je eerder had, of de afwas die nog gedaan moet worden?

Mindfulness is zeker niet makkelijk. Maar, het is te trainen die opmerkzaamheid. Volg het volgende recept!

Verzamel de ingrediënten eerst bij elkaar: de zeven pijlers van mindfulness. Daarna begint het echte werk pas: Verwarm de oven voor op standje ‘geduld’. Doe ‘acceptatie’ in een kom en voeg daarbij ‘vertrouwen’. Snipper het ‘niet oordelen’ en fruit deze kort in een pan. Open het ‘frisse blik’. Mix het ‘niet streven’ in de kom en kneed alles tot een aandachtig deeg. Laat het deeg tijdloos rijzen en maak ondertussen een reis door je eigen lichaam. Strooi tot slot rijkelijk ‘loslaten’ over de warme aandacht heen. Schuif het deeg met ‘vriendelijkheid’ in de geduldige oven. Het is klaar als het goed is en dat is ieder moment.

MEDITATIE & MINDFULNESS

Mindfulness is geen doel op zich maar een middel. Het is een vorm van niet streven en alles laten zijn.

Grondlegger van de mindfulness is psychiater Jon Kabat-Zinn. Hij schreef het boek ‘Waar je ook gaat, daar ben jij’. Hierin vind je allerlei meditatieve oefeningen om meer in het ‘hier en nu’ te zijn. Overal waar je gaat ben je fysiek aanwezig. Of je nu in de trein zit, in een rij staat te wachten, of hardloopt. Maar waar is ondertussen je denkgeest? Doe jij dingen met aandacht, of dwalen je gedachten af naar een vervelend gesprek dat je eerder had, of de afwas die nog gedaan moet worden?

Mindfulness is zeker niet makkelijk. Maar, die opmerkzaamheid is te trainen...

Recept voor mindfulness: 7 ingrediënten. Verwarm de oven voor op standje ‘geduld’. Doe ‘acceptatie’ in een kom en voeg daarbij ‘vertrouwen’. Snipper het ‘niet oordelen’ en fruit deze kort in een pan. Open het ‘frisse blik’. Mix het ‘niet streven’ in de kom en kneed alles tot een aandachtig deeg. Laat het deeg tijdloos rijzen en maak ondertussen een reis door je eigen lichaam. Strooi tot slot rijkelijk ‘loslaten’ over de warme aandacht heen. Schuif het deeg met ‘vriendelijkheid’ in de geduldige oven. Het is klaar als het goed is en dat is ieder moment.

MEDITATIE & MINDFULNESS

Mindfulness is geen doel op zich maar een middel. Het is een vorm van niet streven en alles laten zijn.

Grondlegger van de mindfulness is psychiater Jon Kabat-Zinn. Hij schreef het boek ‘Waar je ook gaat, daar ben jij’. Hierin vind je allerlei meditatieve oefeningen om meer in het ‘hier en nu’ te zijn. Overal waar je gaat ben je fysiek aanwezig. Of je nu in de trein zit, in een rij staat te wachten, of hardloopt. Maar waar is ondertussen je denkgeest? Doe jij dingen met aandacht, of dwalen je gedachten af naar een vervelend gesprek dat je eerder had, of de afwas die nog gedaan moet worden?

Mindfulness is zeker niet makkelijk. Maar, die opmerkzaamheid is te trainen...

Recept voor mindfulness: 7 ingrediënten. Verwarm de oven voor op standje ‘geduld’. Doe ‘acceptatie’ in een kom en voeg daarbij ‘vertrouwen’. Snipper het ‘niet oordelen’ en fruit deze kort in een pan. Open het ‘frisse blik’. Mix het ‘niet streven’ in de kom en kneed alles tot een aandachtig deeg. Laat het deeg tijdloos rijzen en maak ondertussen een reis door je eigen lichaam. Strooi tot slot rijkelijk ‘loslaten’ over de warme aandacht heen. Schuif het deeg met ‘vriendelijkheid’ in de geduldige oven. Het is klaar als het goed is en dat is ieder moment.

GELEIDE MEDITATIE


Deze geleide meditatie is vrij vertaald van de sacred-pause meditatie van Jeff Foster. Gun jezelf 20 minuten de tijd om helemaal aanwezig te zijn in dit moment, te landen in het nu. Stap uit je hoofd en kom meer in je lichaam. Adem in, adem uit en sta jezelf toe in je hart te zakken. Kom terug bij jezelf.

GELEIDE MEDITATIE

Deze geleide meditatie is vrij vertaald van de sacred-pause meditatie van Jeff Foster. Gun jezelf 20 minuten de tijd om helemaal aanwezig te zijn in dit moment, te landen in het nu. Stap uit je hoofd en kom meer in je lichaam. Adem in, adem uit en sta jezelf toe in je hart te zakken. Kom terug bij jezelf.

GELEIDE MEDITATIE

Deze geleide meditatie is vrij vertaald van de sacred-pause meditatie van Jeff Foster. Gun jezelf 20 minuten de tijd om helemaal aanwezig te zijn in dit moment, te landen in het nu. Stap uit je hoofd en kom meer in je lichaam. Adem in, adem uit en sta jezelf toe in je hart te zakken. Kom terug bij jezelf.

Bekijk dit filmpje met beelden en geluiden van belangrijke rituelen en gebruiken in het boeddhisme. Dit filmpje is onderdeel van het project Sprakeloos Gevoel van Stichting Else (uitgevoerd door de Commissie Spiritualiteit in de Zorg waarin ik zitting nam en het boeddhisme vertegenwoordigen). Ik schreef het script en de handleiding die ook te vinden is op de website. De doelstelling van dit project is de stimulatie van herinneringen aan het geloofsleven bij demente cliënten.

BOEDDHISME

Bekijk dit filmpje met beelden en geluiden van belangrijke rituelen en gebruiken in het boeddhisme. Dit filmpje is onderdeel van het project Sprakeloos Gevoel van Stichting Else (uitgevoerd door de Commissie Spiritualiteit in de Zorg waarin ik zitting nam en het boeddhisme vertegenwoordigen). Ik schreef het script en de handleiding die ook te vinden is op de website. De doelstelling van dit project is de stimulatie van herinneringen aan het geloofsleven bij demente cliënten.

BOEDDHISME

Bekijk dit filmpje met beelden en geluiden van belangrijke rituelen en gebruiken in het boeddhisme. Dit filmpje is onderdeel van het project Sprakeloos Gevoel van Stichting Else (uitgevoerd door de Commissie Spiritualiteit in de Zorg waarin ik zitting nam en het boeddhisme vertegenwoordigen). Ik schreef het script en de handleiding die ook te vinden is op de website. De doelstelling van dit project is de stimulatie van herinneringen aan het geloofsleven bij demente cliënten.

VLIEGEN IN SIDHADORP


In het Sidhadorp in Lelystad mediteren de bewoners twee keer per dag samen. Ook op de basisschool doen ze aan meditatie. Er is een Ayurvedisch gezondheidscentrum, een vegetarisch restaurant en een natuurvoedingswinkel, naast een heleboel blije bewoners! Die dagelijks om vier uur samen vliegen.

Interviews: Trix van Hest
Camera: Dimitri Gácsér

VLIEGEN IN SIDHADORP

In het Sidhadorp in Lelystad mediteren de bewoners twee keer per dag samen. Ook op de basisschool doen ze aan meditatie. Er is een Ayurvedisch gezondheidscentrum, een vegetarisch restaurant en een natuurvoedingswinkel, naast een heleboel blije bewoners! Die dagelijks om vier uur samen vliegen.

Interviews: Trix van Hest
Camera: Dimitri Gácsér

VLIEGEN IN SIDHADORP

In het Sidhadorp in Lelystad mediteren de bewoners twee keer per dag samen. Ook op de basisschool doen ze aan meditatie. Er is een Ayurvedisch gezondheidscentrum, een vegetarisch restaurant en een natuurvoedingswinkel, naast een heleboel blije bewoners! Die dagelijks om vier uur samen vliegen.

Interviews: Trix van Hest
Camera: Dimitri Gácsér

GERELATEERDE BLOGS

CONTACT


WAT & WAAR?