Savasana
27 september 2020
Verjaardag
22 december 2020

Doelen, resultaten en ervaringen




Experiment:
Stel je wordt gevraagd wat je liever hebt:
Een halve doos chocolade NU
Of
Een hele doos chocolaatjes over één week?
Nou?
Wat zou jij kiezen?
In dit experiment koos de meerderheid van de groep voor: de halve doos NU

Dan word je het volgende gevraagd:
Wat eet je liever:
Een halve doos chocolade over één jaar
Of
Een hele doos chocolaatjes over een jaar en één week?
Nou?
Wat kies je?
Is je keuze veranderd?
In het experiment koos de meerderheid dan voor: de hele doos chocolaatjes over één jaar en één week.
Kennelijk maakt die ene week extra dan ineens niet uit. Hoe zit dit precies? Kunnen we ons verlangen beter in toom houden als we over een langere tijd kijken? Kunnen we ons beter beheersen als we zijn uitgezoomd? Wat doet het tijdsperspectief met ons verlangen?
“In the future we always are wonderful people”

Als je nu een doos chocolaatjes wordt aangeboden, is de kans groot dat je de verleiding niet kan weerstaan. In ons hoofd gaan we wikken en wegen. Wel doen of niet doen. Liever kiezen voor nu die halve doos, dan een week moeten wachten op meer.
Waarom maken we een andere keuze als ons hetzelfde wordt aangeboden maar over een langere termijn? Omdat we denken in de toekomst betere mensen te zijn en mooier, slanker, fitter, etc. en onze doelen te hebben gehaald.
In de toekomst hebben we onszelf doelen opgelegd: het gewicht verlagen, de conditie verhogen, meer tijd voor het gezin, meer dit, minder dat. Die doelen hebben we gesteld, omdat we resulta(a)t(en) voor ogen hebben (10 kg afvallen, 10 km hardlopen, een boek schrijven, etc). Als we resultaat zien, stimuleert dit ons om door te gaan. Resultaten ervaren werkt belonend. En daarin zit meteen het probleem.
Want…vaak zijn de resultaten niet direct zichtbaar. Naast de gestelde doelstellingen in de verre toekomst, liggen ook de resultaten ver weg te sudderen. Het is de reden waarom we afwijken van onze doelen en de verleiding op de korte termijn niet kunnen weerstaan. We worden nu niet gestimuleerd omdat de ver weg gelegen resultaten nu niet zichtbaar zijn. De beloning wordt uitgesteld (delay rewarding) en zo raken we minder gemotiveerd.
Reward substitution is volgens Dan Ariely de oplossing. Vertaald: vervangende beloning. Hoe kunnen we onszelf NU belonen zodat we gedisciplineerd blijven dit te doen? Het gaat dus om NU resultaten te ervaren, zodat we ook nu gemotiveerd blijven. Haal je beloning naar voren, koppel het aan iets leuks, dan houd je het vol!
Kortom, het is ervaren van wat er NU is. Jezelf belonen voor kleine dingen die je goed doet en die je NU ervaart, helpt je je lange termijn doelen te bereiken.
What further might help…
- Concreter maken van je doelen: niet té ambitieus, houd het klein, dicht bij jezelf.
- Subdoelstellingen kunnen helpen om sneller naar je daadwerkelijke resultaat toe te komen. Dus, ipv over 1 jaar 20 kg afvallen, iedere maand 1 kg, oid.
- Maak een TADAAAAA lijstje; to do lijstje vreten energie… Schrijf juist daarom aan het eind van de dag op wat je WEL hebt gedaan. Tadaaaaaa ;-)
- Een stappenplan in het nu zou kunnen helpen om je doelen in de toekomst te verwezenlijken.
- Beloon jezelf, vier je succes bij elk klein resultaat.

En vooral: enjoy!

Geinspireerd door:
Dan Ariely – on TedX
Carpe Nunc staat voor groei in bewustzijn door middel van yoga, coaching en Bodytalk. Abonneer je op mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van (online!) yogalessen en coaching in Amsterdam of buitenland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *